Mange er ikke bevidste om, hvad og hvor meget de putter i munden.

Hvis du gerne vil tabe dig, kan det derfor godt være en udfordring at finde ud af, hvor og hvordan du skal sætte ind for at komme i mål.

Her er en kostdagbog et virkelig godt redskab og en fantastisk hjælp, da den kan give dig et samlet overblik over din daglige kost.

Et rigtig godt sted at starte er derfor, at du skriver alt ned i din kostdagbog! Dvs. at alt hvad du putter i munden, bliver noteret løbende hen over dagen. Både det du spiser og det du drikker!

Husk også at notere hvis du snupper et stykke chokolade i bilen, en pølse på tankstationen eller en kage ved bageren! Alt noteres!

For du ved jo godt, at du ikke kan huske, hvad du har spist gennem en hel dag, når du, når til aftensmaden 🙂 Det er derfor vigtigt, at du skriver ned gennem hele dagen!

Du kan også notere i kostdagbogen, hvordan du har det. Både før og efter du har spist. Om du f.eks. spiser fordi du er ked af det. Og ikke fordi du er sulten.

Måske føler du dig oppustet, får ondt i maven, hovedet eller lignende efter et måltid. Det kan være et tegn på, at du har spist for meget, eller at du har spist noget, som du ikke kan tåle.

Og husk, at når du skal notere, er det ikke fordi, det skal bruges til at dunke dig selv i hovedet med. Det er for at skabe dig et overblik! Intet andet!

Efter en uges tid så prøv at se om der er plads til forbedringer. Tag et enkelt måltid af gangen. Kig på det du har spist, og overvej så om der er plads til forbedringer. Men VÆR ÆRLIG over for dig selv!

Måske er der noget, du kan udelade? Eller noget der kan byttes ud, så det bliver til en lidt sundere udgave?

Bliv ved med at føre kostdagbog og prøv så at sammenligne dine notater efter nogle uger. Har du fået ændret på noget? Hvad har det betydet for dig? Hvad vil det give dig at fortsætte?

Rigtig god fornøjelse!