Har du nogle grønsagsrester, som enten er blevet lidt kedelige eller føler du at den portion du har, er for lille til at bruge til noget særligt, så brug dine grønsagsrester i en velsmagende juice.

Kan du ikke selv finde på, hvordan du skal sammensætte din juice, så den bliver god og lækker, er der udkommet masser af bøger omkring, hvordan du kan lave din egen juice af grønsager og frugt.

Man kan sagtens lave en juice af udelukkende grønsager, men den vil ofte blive lidt for bitter og det er derfor en god idé at tilsætte juicen lidt frugt, så den får en mere sødlig smag.

Er du ikke vant til at drikke grønsagsjuice, kan det være godt at starte med lidt mere frugt i forhold til grønsager, når du laver din juice. Du kan så efterhånden, som du vænner dig til smagen skifte flere af frugterne ud med grønsager.

 A vitaminC vitamin
Appelsin26,28,7
Pære20,412,2
Æble21,318,4

Og du kan bruge alle slags grønsager og frugter. Det er kun fantasien, der sætter en grænse. Så prøv at smage dig frem til hvordan du kan lide din juice. Generelt er modne bananer, ananas, æbler og gulerødder gode til at give din juice en vis sødme.

Når jeg laver min egen juice, tilsætter jeg altid 1-2 spsk. olie. Det kan være olie fra Udo´s Choice eller hørfrø- og kæmpenatlysolie. Jeg synes, det giver en god smag og det er desuden en god måde at indtage nogle af de gode fedtstoffer på, som vi jo også har brug for. Men som sagt synes jeg, at du skal prøve dig frem, så du får lige netop den smag, som du kan lide.

Der er flere fordele ved at bruge grønsagsrester og frugter, som måske er blevet lidt kedelige. For det første får du mindre madspild. Dernæst får du masser af vitaminer og mineraler. Sidst men ikke mindst vil du have nemmere ved at indtage de 600 g frugt og grønsager, hvoraf mindst halvdelen skal være grønsager, som fødevarestyrelsen anbefaler. Rigtig god fornøjelse!