Du er her: Forside > Kost > Kostvejledning > Drik nogle af dine gr√łntsager

Drik nogle af dine gr√łnsager – de er som flydende guld

Drik nogle af dine gr√łnsager

Drik nogle af dine gr√łnsager. Tydeligere kan det ikke siges, hvis du er en af dem, som har det sv√¶rt med gr√łnsager.

For gr√łnsager kan v√¶re rigtig sv√¶re for nogle at f√• ned og det er virkelig √¶rgerligt. For gr√łnsager er som flydende guld for kroppen, da de er fyldt med vitaminer og mineraler (annonce), som er gavnlige for os. Har du sv√¶rt ved at spise dem, kan du f.eks. pr√łve at juice dem. For nogle g√•r det nemlig meget bedre hvis de drikker deres gr√łnsager (annonce).

Har du nogle gr√łnsagsrester, som enten er blevet lidt kedelige eller f√łler du at den portion du har, er for lille til at bruge til noget s√¶rligt, s√• brug¬†dine gr√łnsagsrester i en velsmagende juice.

Kan du ikke selv finde p√•, hvordan du skal sammens√¶tte din juice (annonce), s√• den bliver god og l√¶kker, er der udkommet masser af b√łger (annonce) omkring, hvordan du kan lave din egen juice af gr√łnsager og frugt.

   

Man kan sagtens lave en juice af udelukkende gr√łnsager, men den vil ofte blive lidt for bitter. Det kan derfor v√¶re en god id√© at tils√¶tte juicen lidt frugt, s√• den f√•r en mere s√łdlig smag.

Er du ikke vant til at drikke gr√łnsagsjuice, kan det v√¶re godt at starte med lidt mere frugt i forhold til gr√łnsager, n√•r du laver din juice. Du kan s√• efterh√•nden, som du v√¶nner dig til smagen skifte flere af frugterne ud med gr√łnsager.

 A vitaminC vitamin
Appelsin26,28,7
Pære20,412,2
Æble21,318,4

N√¶sten alt frugt og gr√łnt kan bruges

Og du kan n√¶sten bruge alle slags gr√łnsager og frugter. Det er kun fantasien, der s√¶tter en gr√¶nse. S√• pr√łv at smage dig frem til hvordan du kan lide din juice. Generelt er modne bananer, ananas, √¶bler og guler√łdder gode til at give din juice en vis s√łdme.

N√•r jeg laver min egen juice, tils√¶tter jeg altid 1-2 spsk. olie. Det kan v√¶re olie fra Udo¬īs Choice (annonce) eller h√łrfr√ł- og k√¶mpenatlysolie (annonce). Jeg synes, det giver en god smag og det er desuden en god m√•de at indtage nogle af de gode fedtstoffer p√•, som vi jo ogs√• har brug for. Men som sagt synes jeg, at du skal pr√łve dig frem, s√• du f√•r lige netop den smag, som du kan lide.

Der er flere fordele ved at bruge gr√łnsagsrester og frugter, som m√•ske er blevet lidt kedelige. For det f√łrste f√•r du mindre madspild. Dern√¶st f√•r du masser af vitaminer og mineraler (annonce). Sidst men ikke mindst vil du have nemmere ved at indtage de 600 g frugt og gr√łnsager, hvoraf mindst halvdelen skal v√¶re gr√łnsager, som f√łdevarestyrelsen anbefaler. Rigtig god forn√łjelse!