Du er her: Forside > Kost > Kostvejledning > Hvorfor taber jeg mig ikke?

Hvorfor taber jeg mig ikke?

Refleksions√łvelse: Hvorfor taber jeg mig ikke?

Hvorfor taber jeg mig ikke? Nogle gange g√•r vores v√¶gttab helt i st√•, uden vi helt kan forst√•, hvorfor det sker. Vi synes, vi g√łr alt det rigtige. Vi spiser sundt og vi motionerer. Men hvad kan s√• v√¶re √•rsagen til at vores v√¶gttab pludselig st√•r stille, eller vi endda begynder at tage p√• igen?

Der kan faktisk v√¶re flere √•rsager til at ovenst√•ende sker. Og jeg vil pr√łve at n√¶vne nogle af dem her. For en ting er helt sikker. Hvis v√¶gttabet st√•r stille eller g√•r den forkerte vej, s√• v√¶gten stiger i stedet for at falde, s√• er det sv√¶rt at finde motivationen til at forts√¶tte.

Men netop her er det vigtigt at pr√łve at reflektere over, hvad der er g√•et forud for √¶ndringen. Er du begyndt at spise mere? (F.eks. fordi du er begyndt at tr√¶ne). Selv om¬†du begynder at tr√¶ne, er det stadig vigtigt, at du ikke overspiser!

Har du haft for travlt?

Tr√¶ner du h√•rdt nok(annonce)? (Husk at give den gas, n√•r du tr√¶ner. Det er bedre at tr√¶ne h√•rdt men kort, frem for at tr√¶ne for bl√łdt og for l√¶nge). N√•r du bruger tid p√• at tr√¶ne, skal du jo ogs√• have maks. ud af din tr√¶ning. Ikke sandt?

Har du haft meget travlt i den senere tid? (Har du ikke haft tid til at fokusere på dit vægttab)? Et vægttab kræver, at du er opmærksom og nærværende, da du ellers hurtigt kan komme til at småspise ubevidst.

Sover du d√•rligt? (Hvis du sover d√•rligt, kommer du hurtigt til at mangle energi. Derfor bliver det ofte de usunde valg vi tager, da vi p√• den m√•de lynhurtigt f√•r energi tilf√łrt). Problemet er bare, at det er en ond cirkel. For lige s√• hurtigt som vi f√•r energi, lige s√• hurtigt forsvinder den igen. Og det gavner p√• ingen m√•de vores manglende s√łvn. Tv√¶rtimod!

Husker du at drikke vand nok? (Mange glemmer at drikke vand i l√łbet af dagen. Is√¶r hvis de har for travlt). Mange kan faktisk ikke huske, hvor meget og hvorn√•r de sidst har drukket vand, hvis ikke de har en metode til at holde regnskab med indtaget p√•.

Er din ford√łjelse i orden? (Hvis du har travlt, glemmer du m√•ske, at holde gang i din ford√łjelse med masser af kostfibre fra f.eks.¬†gr√łntsager, groft br√łd og fuldkornspasta). S√• tag gerne et kig p√• denne del ogs√•.

Har du eventuelt traumer, der saboterer dit vægttab?

Du har brug for fokus

Som du kan se, kan der være rigtig mange årsager til, at et vægttab står stille. Jeg har blot nævnt nogle af dem. Men jeg synes, det er vigtigt, at du reflekterer over, hvad og hvornår tingene har ændret sig. Du kan med fordel skrive alt det ned, som du kommer i tanker om. For det kan være noget af et detektivarbejde at finde årsagen!

N√•r du s√• sidder med din f√¶rdige liste, er det meget lettere for dig at se, hvor du kan s√¶tte ind, s√• du kommer tilbage p√• sporet. Og husk p√• at uanset hvor det er g√•et galt, s√• er det bare op p√• hesten igen. Du har ikke brug for at g√• rundt med d√•rlig samvittighed. Du har brug for¬† fokus, egenomsorg og n√¶rv√¶r. Rigtig god forn√łjelse!