Du kender måske det der med, at du har haft så travlt på arbejdet, at du helt har glemt at spise?

Og så tænker du måske: “Det er da meget godt. Jeg trænger alligevel til at tabe mig lidt, så det kan da kun være en fordel, hvis jeg glemmer et måltid?”

Tanken er logisk nok. Men desværre er den forkert for de flestes vedkommende.

Når vi springer et måltid over, sker der nemlig ofte det, at vi kommer til at spise for meget og for hurtigt, når først, vi kommer i nærheden af mad. Vi er simpelthen blevet for sultne.

Og mange gange spiser vi derfor det forkerte, fordi vores blodsukker er faldet så meget, at vi bare MÅ have energi. SOM I LIGE NU!

Resultatet bliver derfor tit, at vi spiser noget, som både er meget kalorierigt og hurtigt at indtage. Desuden når kroppen ikke at registrere, at den er mæt, når vi sluger maden på den måde.

Som du kan se, er der derfor flere gode grunde til at tænke sig om, før du spiser!

Det er derfor vigtigt, at du lige stopper op og tænker dig om en ekstra gang, hvis du har glemt et måltid og føler, at du er ved at dø af sult.

Tænk på rosinøvelsen. En øvelse som handler om at være mindful, når du spiser. Her bruger du dine sanser, så du virkelig undersøger rosinen og hele oplevelsen af at spise den med bevidst nærvær.

Der er flere fordele ved at give dig god tid, når du skal spise. Også selvom du er meget sulten.

Når du tager dig god tid og er bevidst nærværende ved dine måltider, lader du kroppen nå at registrere, hvornår den er mæt. Du undgår derved det ubehag, der kan være ved at overspise.

Ligeledes undgår du de mange ekstra kalorier, der kan ryge ned i maven, når du ikke er fokuseret på, hvad du putter i munden.

Samtidig vil du opleve en større nydelse, når du spiser.

Så husk de to små ord: STOP OP!

S = for stop op

T = tænk dig om

O = overvej hvad du vil spise

P = put så i munden

 

O = overvej om du er mere sulten. Er du det?

P = put så i munden

Din krop vil elske dig for det 🙂 Rigtig god fornøjelse!