Mindfulness ‚Äď hvad er mindfulness?

For de der ikke tidligere har stiftet bekendtskab med mindfulness, kan det måske nemt opleves som noget meget diffust. For hvad er det egentlig for noget, det her mindfulness?

Du har muligvis forestillinger om, at der er tale om noget meget abstrakt eller lignende. Andre vil m√•ske endda forbinde det med noget religi√łst, fordi de ikke rigtig ved, hvad mindfulness er for noget. Det kan der v√¶re flere √•rsager til.

En af grundene kan være, at der findes flere forskellige beskrivelser af, hvad mindfulness egentlig er og hvad vi kan bruge det til. Men selv om beskrivelserne er forskellige, er der dog ingen tvivl om, at de grundlæggende fortæller det samme. Og der er også ret stor enighed omkring de mange positive resultater, man kan opnå med en kontinuerlig mindfulness-træning.

Ganske kort fortalt er mindfulness en √łvelse i at v√¶re til stede i nuet, og v√¶re med det som er lige nu. I dette √łjeblik. Uden at du ville √łnske, at du kunne √¶ndre p√• noget eller at det var anderledes, end det er. Vi kan alts√• bruge det til at v√¶re mere n√¶rv√¶rende og accepterende.

Alt er, som det er. N√•r du l√¶rer at acceptere det, vil du opleve, at dit liv bliver meget mere frit. For n√•r du ikke h√¶nger fast i fortiden eller bekymrer dig om fremtiden, men blot er fuldt ud til stede og n√¶rv√¶rende i dette √łjeblik, som det er lige nu, f√•r du frigivet en masse energi, som du kan bruge til noget andet.

 

Mindfulness ‚Äď en f√¶rdighed

Mindfulness er alts√• en f√¶rdighed, du skal tr√¶ne, hvis du gerne vil l√¶re at v√¶re mere til stede i nuet. Mange af os har nemlig s√• travlt, at vi sj√¶ldent er mentalt til stede i √łjeblikket. Hvor ofte har vi ikke taget os selv i, at vi ikke kan huske, hvordan turen hjem fra arbejde forl√łb?

Netop fordi vi blev mere optaget af vores tanker, som besk√¶ftigede sig med praktiske g√łrem√•l, som at skrive en indk√łbsliste, lave aftensmad, ordne vasket√łj, putte ungerne osv., ‚ÄĚglemte‚ÄĚ vi, hvordan vi kom hjem.

Og sådan bliver vi hver eneste dag og mange gange om dagen, fanget af vores tanker. Hvis vi gerne vil blive dygtigere til at opdage, hvornår vi bliver fanget i vores eget tankespind, er det derfor vigtigt, at vi bliver mere bevidste. Og det kan vi blive, når vi træner i den færdighed, som mindfulness er.

 

Mindfulness ‚Äď en √łvelse i flere discipliner

Mindfulness er ogs√• en √łvelse i discipliner. Det er bl.a. discipliner, som handler om, at du er accepterende, tilgivende, t√•lmodig og har et √•bent sind. B√•de over for dig selv og over for andre.

Derudover kr√¶ver det ogs√• discipliner som balance, venlighed, gl√¶de og at du kan give slip. Og du vil muligvis opleve, at nogle af disciplinerne f√łles sv√¶re eller n√¶rmest umulige at efterleve, men her m√• du beslutte dig for at v√¶re vedholdende, da det er vejen frem.

Efterhånden som tiden går, vil du sikkert erfare, at din vedholdenhed giver pote og derved får du lettere ved at tilgå disciplinerne med et åbent sind.

 

Mindfulness ‚Äď er det sv√¶rt at l√¶re?

Nej. Alle kan l√¶re at lave mindfulness-√łvelser. Det er ikke sv√¶rt. Det handler ganske enkelt om, at du √łver dig i at v√¶re til stede. Det kan du g√łre ved f.eks. at s√¶tte tid af hver dag til at lave dine √łvelser. Brug eksempelvis 10 ‚Äď 20 minutter af din dag, hvor du beslutter dig for at sidde stille i ro og mag og v√¶lger at fokusere p√• dit √•ndedr√¶t. Intet andet.

Det lyder simpelt. Det er simpelt. Og så alligevel ikke. For det er rigtig svært for mange af os, da vi lever i en verden, som hele tiden er i forandring. Efterhånden som digitaliseringen har gjort sit store indtog, er det blevet endnu sværere for mange af os, hvor vi skal holde vort fokus. Og især hvordan vi kan fastholde det.

Vi bliver konstant bombarderet med en lind str√łm af informationer, nyheder og annoncer. Alle pr√łver de at fange vores opm√¶rksomhed. Og her er e-mails og is√¶r sociale medier som Facebook og Instagram nok nogle af de st√łrste distraktioner, vi har.

 

Hvad kan jeg bruge mindfulness til?

Du kan bruge mindfulness til at √łve dig i at v√¶re mere til stede i din hverdag. Og efterh√•nden som du bliver bedre til at v√¶re mere n√¶rv√¶rende, vil du med stor sandsynlighed opleve, at du f√•r en helt anderledes tilgang til mange af dine opgaver b√•de privat og i arbejdslivet.

Det betyder også, at du hurtigere kan få opgaver fra hånden, da du efterhånden bliver bedre til at arbejde mere koncentreret og ikke så let lader dig forstyrre af en masse distraktioner.

Du vil m√•ske ogs√• opdage, at dine relationer til andre vil √¶ndre sig, n√•r du er fuldt til stede. Ved aktivt at bruge mindfulness opdager du nemlig, hvor meget du m√•ske tidligere har h√¶ngt fast i din fortid, bekymret dig om din fremtid og derved helt glemt at v√¶re til stede og leve livet lige nu og her og i dette √łjeblik.

Derudover kan mindfulness bruges i mange andre sammenh√¶nge. F.eks. hvis du oplever stress, har smerter, d√łjer med angst osv.

 

Mindfulness og stress

Rigtig mange af os har sikkert oplevet at have stress t√¶t inde p√• livet og ved m√•ske derfor ogs√•, at det kan medf√łre lang tids sygemelding, n√•r man er ramt af alvorlig stress.

Heldigvis findes der efterhånden mange gode muligheder for at hjælpe stressramte, så de kan komme tilbage til arbejdsmarkedet. Mindfulness har eksempelvis vist sig at være en af dem.

Stress er også et af de områder, der bliver forsket meget i. Noget af det forskningen har vist, er, at et 9 ugers MBSR (Mindfulness Baseret Stress Reduktion) program kan hjælpe stressramte til at få det bedre.



Mindfulness og smerter

Nogle mennesker m√• d√łje med kroniske smerter hver eneste dag. Og det giver n√¶sten sig selv, at det kan skabe en masse begr√¶nsninger i hverdagen. Ikke kun p√• det fysiske plan, men ogs√• psykisk og socialt.

For smerterne kan fylde så meget, at du ikke har overskuddet til at være sammen med andre og derfor trækker dig fra sociale sammenhænge, hvilket så kommer til at betyde, at du efterhånden kommer til at leve et meget tilbagetrukket og isoleret liv.

Mindfulness-tr√¶ning kan v√¶re en hj√¶lp i hverdagen, n√•r du har kroniske smerter. Det skal ikke forst√•s s√•dan, at mindfulness fjerner smerterne. For det g√łr den ikke. Men mindfulness kan l√¶re dig at f√• en anden tilgang til smerterne, s√• du kan l√¶re at acceptere og leve med dem.

N√•r du f√łrst har l√¶rt at acceptere smerterne, l√¶rer du efterh√•nden ogs√•, hvordan du kan give slip p√• dem. Og du vil givet vis hurtigt opleve, at det ikke l√¶ngere er smerterne, men derimod dig selv, der f√•r lov til at s√¶tte dagsordenen for dit liv.

 

Mindfulness og angst

Man kan v√¶re mere eller mindre angst for mange ting. Nogle mennesker er angst for ting, som de s√• pr√łver at undg√•. Eksempelvis angst for slanger. Og det er jo nogenlunde nemt at undg√•.

Men andre lider af en sådan angst, at de bliver begrænset i hverdagen, netop fordi de ikke bare kan undgå at blive konfronteret med angsten.

Det kan f.eks. være angst for at fejle noget alvorligt, angst for at være alene eller angst for at opholde sig på offentlige steder. Uanset hvilken slags angst man har, kan det dog være så hæmmende, at ens livskvalitet bliver betragteligt nedsat.

Der er lavet flere unders√łgelser om, hvorvidt mindfulness kan bruges til at afhj√¶lpe angst. Og her har MBKT (Mindfulness Baseret Kognitiv Terapi), som er en videreudvikling af det tidligere omtalte MBSR (Mindfulness Baseret Stress Reduktion) program, vist sig at have en god effekt.

Ved hjælp af forskellige teknikker kan man bl.a. lære, hvordan man kan leve med sin angst ved at se sine tanker, som det de er. Nemlig tanker. Intet andet. Da angst er skabt af vores tanker, vil det derfor være en kæmpe befrielse, når man får den indsigt.

MBKT er altså ikke en metode, der fjerner din angst som ved et trylleslag. Det er en måde hvorpå du ved hjælp af terapi og intensiv træning, kan lære at acceptere og håndtere din angst, så det er dig, der styrer angsten og ikke omvendt. Det kan derfor være en af vejene til at afhjælpe angst.

 

Hvor kan jeg træne mindfulness?

Du kan tr√¶ne mindfulness alle steder. Nogle mennesker foretr√¶kker at melde sig til et hold og andre har det bedre med at lave √łvelserne derhjemme. Det er ikke det, der er afg√łrende for, at du kan opn√• et godt resultat. Det afg√łrende er, at du f√•r lavet dine √łvelser.

Hvis du v√¶lger, at g√• p√• et hold, er der helt sikkert lavet en struktur for dig, s√• du ikke beh√łver at koncentrere dig om detaljerne. V√¶lger du derimod at tr√¶ne derhjemme, kan det v√¶re en god id√© at t√¶nke lidt over, hvordan du kan skabe de bedste rammer for din tr√¶ning.

Med de bedste rammer mener jeg f.eks., at du skal finde et sted, hvor du kan v√¶re uforstyrret under hele din tr√¶ning. Og s√• b√łr du efterlade din telefon i et andet rum eller i det mindste skrue ned for lyden p√• den, s√• du ikke lige pludselig bliver forstyrret.

 

Mindfulness i naturen

Naturen kan ogs√• v√¶re et oplagt sted at tr√¶ne. Og her har du virkelig mange muligheder for at variere din tr√¶ning. Mange oplever faktisk en st√łrre gl√¶de ved tr√¶ningen, n√•r √łvelserne foreg√•r udenfor, m√•ske fordi der er h√łjere til ‚ÄĚloftet‚ÄĚ og det derfor ikke f√łles s√• sv√¶rt at holde fokus og v√¶re n√¶rv√¶rende.

N√•r du laver dine mindfulness-√łvelser ude i naturen, kan du v√¶lge, at det f.eks. skal v√¶re lydene i skoven, der er fokus for din tr√¶ning en dag. En anden dag v√¶lger du m√•ske at tage en tur til stranden. Her kan det v√¶re havets brusende lyd, som du giver din fulde opm√¶rksomhed.

Det beh√łver dog ikke kun at v√¶re lydene, du er opm√¶rksom p√•. Pr√łv dig frem med nogle af dine andre sanser. Hvordan dufter det, der hvor du er? Kan du m√¶rke vinden i h√•ret? Hvordan f√łles det at g√• med bare f√łdder i det varme sand? Kan du smage salt, n√•r du fugter l√¶berne med din tunge?

 

Mindfulness under måltiderne

Nu t√¶nker du m√•ske, hvordan du kan lave mindfulness-√łvelser under m√•ltiderne, for der er du jo koncentreret om at spise. Og det er lige pr√¶cis det, du skal v√¶re. Koncentreret om at spise. Men ofte spiser vi bare uden at t√¶nke s√¶rligt meget over, hvad det egentlig er vi putter i munden.

Her er mindfulness-tr√¶ningen ogs√• oplagt at bruge. For hvordan ser maden egentlig ud? Ser den indbydende ud eller ser din mad lidt trist og farvel√łs ud? Dufter den af krydderier eller noget helt andet? Hvordan f√łles konsistensen af maden i din mund? Er den bl√łd, h√•rd eller m√•ske n√¶rmest umulig at tygge? Hvad smager den af? Er den velsmagende?

Vælger du at bruge mindfulness-træning under dine måltider, vil du helt sikkert opleve, at det at spise kan være en sanseoplevelse langt udover det sædvanlige.

 

Mindfulness ‚Äď hvordan kommer jeg i gang?

N√•r du har besluttet dig for at lave mindfulness-√łvelser, er det vigtigt, at du husker at prioritere din beslutning og s√¶tter tid af til √łvelserne i din kalender. Det er ikke s√• afg√łrende, hvilket tidspunkt p√• dagen du v√¶lger at lave √łvelserne. Det afg√łrende er, at du f√•r dem udf√łrt hver dag.

Mange oplever dog, at det kan v√¶re en udfordring at lave dem, hvis ikke de har fastsat et bestemt tidspunkt til at udf√łre dem, da der altid kan komme noget i vejen. Og s√• er det egentlig bare med at komme i gang.

De fleste, inklusive mig selv, har oplevet en rigtig god effekt af √łvelserne allerede efter 8 ugers tr√¶ning. Hvis du stadig ikke rigtig ved, hvordan du skal komme i gang, har jeg lavet et 8 ugers introduktionsprogram til dig, som du er velkommen til at bruge.

8 ugers programmet er det samme, som jeg selv startede op med, da jeg begyndte at lave mine mindfulness-√łvelser. Rigtig god forn√łjelse.