Proteiner – hvordan fĂĄr vi nok?

Proteiner

Proteiner – hvordan fĂĄr vi nok? Der er ofte blevet talt om, at det nærmest er umuligt, at fĂĄ proteiner nok, hvis man gerne vil nedsætte sit kødforbrug  eller evt. helt vil undlade at spise animalske produkter.

Det er dog ikke helt rigtigt. Men der er dog nok ingen tvivl om, at animalske proteinkilder har den bedste sammensætning af de livsnødvendige aminosyrer (annonce) for os mennesker.

Men når det er sagt, så kan det sagtens lade sig gøre at få de samme livsnødvendige aminosyrer fra vegetabilske proteinkilder. Det kræver blot, at man sammensætter nogle flere ting for at opnå samme effekt.

Et personligt valg

Det jeg synes, er vigtigt, er, at man respekterer, at det er et helt personligt valg, hvordan man ønsker at leve og hvad man ønsker at spise. Det må være helt op til den enkelte at bestemme det. Og ingen andre!

Jeg har lavet en liste med nogle vegetabilske proteinkilder, for at vise dig alternativer til kødprotein. Alle produkter er vist med et næringsindhold af protein pr. 100 g. Jeg har samtidig skrevet næringsindhold af kostfibre pr. 100 g.

 Protein i gKostfibre i g
Linser (tørrede, rå)26,28,7
Kikærter (tørrede, rå)20,412,2
Hvide bønner (tørrede, rå)21,318,4
Brune bønner (tørrede, rå)18,917,8
Sojabønner (tørrede, rå)35,816,6
Mungbønner (tørrede, rå)23,915,0
Fuldkornspasta (rĂĄ)13,19,6
Hasselnød (tørret)13,38,2
Mandler (rĂĄ)21,212,5
Sort quinoa (tørrede, rå)13,87,0
Havregryn (tørrede)13,210,1

Der er selvfølgelig flere vegetabilske proteinkilder. Det er blot for at vise dig, at der er mange andre kilder til protein, hvis du har fravalgt at spise kød. Muligvis ønsker du blot at nedsætte dit indtag af kød. Og udover at mange af de ovenstående vegetabilske fødevarer har et højt indhold af protein, har de desuden et højt indhold af kostfibre (annonce).

Som du kan se, er der altså rig mulighed for at få sit proteinbehov dækket. Også selv om man vælger de animalske proteinkilder fra. Og der er faktisk flere og flere som vælger helt at undvære kød. Alternativt skærer de måske grundigt ned på deres kødindtag ved at indføre en eller flere kødfri dage.