Hvis du gerne vil gøre det nemt for dig selv, når du skal spise, kan det være en god idé at bruge en tallerkenmodel. Med den i baghovedet kan du nemlig hurtigt sammensætte et godt og sundt måltid.

Der er lavet flere forskellige tallerkenmodeller.

Bruger du T-modellen fylder grøntsager og frugt 1/2 af tallerkenen. Kød, fisk og æg fylder 1/4 af tallerkenen. Og brød, kartofler, ris og pasta fylder den sidste 1/4 af tallerkenen.

Vælger du derimod at bruge Y-modellen, ser fordelingen lidt anderledes ud. Her er 2/5 af tallerkenen fyldt med grøntsager og frugter, 2/5 er fyldt med brød, kartofler, ris eller pasta og den sidste 1/5 er fyldt med kød, fisk eller æg.

   

Hos Lene Hansson arbejder man med en hel tredje model. Her er fordelingen ogsĂĄ lidt anderledes, da man her arbejder med syre- basebalancen, samt adskillelses-princippet, hvor man ikke blander proteiner og stivelse i samme mĂĄltid.

Her fylder grøntsager 1/3 af tallerkenen, og salat fylder 1/3 (begge dele er basedannende),  mens den sidste 1/3 er til kød, fisk, fjerkræ eller æg (som er syredannende). Man kan også vælge, at den sidste 1/3 skal være til brød, kartofler, ris eller pasta (som ligeledes er syredannende). Frugt spises alene og blandes ikke med andre fødevarer.

Uanset hvilken model du vælger at bruge, er der en ting som er gældende for alle tre modeller. Og det er, at hvis du ønsker at spise en portion mere, er fordelingen den samme som første gang, du tog en portion.

Den største fordel ved alle tallerkenmodellerne er, at de ikke indebærer en masse forbud med ting, du ikke må spise. Du må spise lige det, du har lyst til, du skal bare fordele din mad rigtigt! God appetit!