Nogle gange går vores vægttab helt i stå, uden vi helt kan forstå, hvorfor det sker. Vi synes, vi gør alt det rigtige. Vi spiser sundt og vi motionerer. Men hvad kan så være årsagen til at vores vægttab pludselig står stille, eller vi endda begynder at tage på igen?

Der kan faktisk være flere årsager til at ovenstående sker. Og jeg vil prøve at nævne nogle af dem her. For en ting er helt sikker. Hvis vægttabet står stille eller går den forkerte vej, så vægten stiger i stedet for at falde, så er det svært at finde motivationen til at fortsætte.

Men netop her er det vigtigt at prøve at reflektere over, hvad der er gået forud for ændringen. Er du begyndt at spise mere? (F.eks. fordi du er begyndt at træne). Selv om du begynder at træne, er det stadig vigtigt, at du ikke overspiser!

Træner du hårdt nok? (Husk at give den gas, når du træner. Det er bedre at træne hårdt men kort, frem for at træne for blødt og for længe). Når du bruger tid på at træne, skal du jo også have maks. ud af din træning. Ikke sandt?

Har du haft meget travlt i den senere tid? (Har du ikke haft tid til at fokusere på dit vægttab)? Et vægttab kræver, at du er opmærksom og nærværende, da du ellers hurtigt kan komme til at småspise ubevidst.

Sover du dårligt? (Hvis du sover dårligt, kommer du hurtigt til at mangle energi. Derfor bliver det ofte de usunde valg vi tager, da vi på den måde lynhurtigt får energi tilført). Problemet er bare, at det er en ond cirkel. For lige så hurtigt som vi får energi, lige så hurtigt forsvinder den igen. Og det gavner på ingen måde vores manglende søvn. Tværtimod!

Husker du at drikke vand nok? (Mange glemmer at drikke vand i løbet af dagen. Især hvis de har for travlt). Mange kan faktisk ikke huske, hvor meget og hvornår de sidst har drukket vand, hvis ikke de har en metode til at holde regnskab med indtaget på.

Er din fordøjelse i orden? (Hvis du har travlt, glemmer du måske, at holde gang i din fordøjelse med masser af kostfibre fra f.eks. grøntsager, groft brød og fuldkornspasta). Så tag gerne et kig på denne del også.

Som du kan se, kan der være rigtig mange årsager til, at et vægttab står stille. Jeg har blot nævnt nogle af dem. Men jeg synes, det er vigtigt, at du reflekterer over, hvad og hvornår tingene har ændret sig. Du kan med fordel skrive alt det ned, som du kommer i tanker om. For det kan være noget af et detektivarbejde at finde årsagen!

Når du så sidder med din færdige liste, er det meget lettere for dig at se, hvor du kan sætte ind, så du kommer tilbage på sporet. Og husk på at uanset hvor det er gået galt, så er det bare op på hesten igen. Du har ikke brug for at gå rundt med dårlig samvittighed. Du har brug for  fokus, egenomsorg og nærvær. Rigtig god fornøjelse!